BENEDETTA E SANTA FESTA NATALE 2009 - SALAM KRISMAS 2009 (http://jckrismas2009.blogspot.com

PELABURAN AMANAH SAHAM NO. 1 DI MALAYSIA

PELABURAN AMANAH SAHAM NO. 1 DI MALAYSIA
Paublic Mutual Fund

JAM DI MALAYSIA

COUNTDOWN CHRISTMAS 2009

Skrip disediakan oleh: En. John Chong

1 MALAYSIA - "Rakyat Didulukan, Pencapaian Diutamakan"

ARKIB BLOG

SEMINAR KEROHANIAN 2009 DI SACRED HEART CATHEDRAL

CHRISTMAS AT GAYA STREET, 17 DEC 2009

CAROLING 2009

KAROLING KRISMAS 2009 - SACRED HEART CATHEDRAL, KOTA KINABALU

27TH SUNDAY OF THE YEAR / MINGGU BIASA KE 27 (Okt 4)

Jumaat, 2 Oktober 2009

ENGLISH VERSION

(Gen 2: 18-24; Psalm 128: 1-6; Hebrew 2: 9-11; Mark 10: 2-16)

"What God h
as joined together, no human being must separate" (Mark 10: 9)

Today's gospel can sound harsh to us, especially if we have been through a divorce of if a family member or close friend is part of a wounded or broken marriage. On one hand, we can say that Jesus knows that he is talking about when he speaks of God's power to heal even the most difficult of marriages. But on the other hand, experience tells us that divorce is a traumatic reality that can leave deep and lasting wounds.

Think about the pain that divorced couples feel. A relationship that began with high ideals and optimism has develoved into rejection, distrust and anger. What once was "one flesh" has been torn apart. Does Jesus really sit in condemnation? No. He does not want to dwell on what went wrong in the past. He wants to meet us where we are right now and offer us healing and restoration.

If you are divorced, know that Jesus loves you just as much as ever. He shares yur pain and suffers with you. Think about his encounter with the woman at the well (John 4: 1-42). He did not condemn this woman, even though she had been married five times and was currently living with a man who was not her husband. Instead, he brought her to repentence, healed her and sent her back to the village to tell other people about him.

Whether married, divorced ir single, we all need to know God's healing. Our Father wants to mend the wounds that happen in every relationship. He wants to reconcile us, transform us and use us to proclaim his kingdom - mo matter what we have done in the past. Just as he did with the little children in today's reading, he wants to put his arms around us and gives us his blessing (Mark 10: 16)


PRAYER:
"Jesus, pour your grace on every family that has been through divorce. Heal them, and restore their hope. Let your love flow through us so that we can be you witness."




VERSI BAHASA MALAYSIA

(Kej 2: 18-24; Psalm 128: 1-6; Ibrani 2: 9-11; Markus 10: 2-16)

"Apa yang telah disatukan tidak boleh diceraikan." (Markus 10: 9)

Injil hari ini seolah-olah memberikan mesej yang menyentak hati kita terutama jika kita telah melalui perceraian atau ada ahli keluarga atau teman dekat merupakan sebahagian daripada perkahwinan yang parah dan mengalami perpecahan dalam perkahwinan. Pada satu sisi, kita boleh mengatakan bahawa Yesus tahu bahawa Dia berbicara tentang kuasa Allah untuk menyembuhkan bahkan yang perkahwinan yang mengalami perpecahan atau tanda-tandanya. Tapi di sisi lain, pengalaman mengatakan kepada kita bahawa perceraian adalah sebuah realiti yang mentraumakan yang boleh meninggalkan luka yang mendalam dan kekal.

Bayangkan tentang perasaan pasangan yang bercerai. Sebuah hubungan yang bermula dengan cita-cita tinggi dan optimis telah bertukar kepada penolakan, ketidakpercayaan dan kemarahan. Apa yang pernah menjadi "satu daging" telah terkoyak-koyak. Adakah Yesus benar-benar duduk di tengah-tengah penolakkan? Tidak! Dia tidak mahu memikirkan apa yang salah di masa lalu. Dia ingin bertemu kita di mana kita sekarang dan menawarkan penyembuhan dan pemulihan.

Jika anda sudah bercerai, perlu yakin dan tahu bahawa Yesus mengasihi anda, sama seperti dahulu. Dia berkongsi rasa sakit dan menderita bersama anda. Renungkan tentang pertemuannya dengan wanita Samaria di perigi (Yohanes 4: 1-42). Dia tidak mengutuk wanita ini, walaupun dia telah berkahwin lima kali dan saat ini tinggal dengan seorang lelaki yang bukan suaminya. Sebaliknya, Dia membawa kepada pertobatan serta menyembuhkan dia dan menyuruhnya kembali ke desa untuk memberitahu orang lain tentang diri-Nya.

Sama ada berkahwin, bercerai atau berbujang, kita semua perlu tahu bahawa Allah tetap memberikan penyembuhan. Bapa kita ingin memperbaiki luka-luka yang terjadi dalam setiap hubungan. Dia mahu mendamaikan kita, mengubah kita dan menggunakan kita untuk mewartakan kerajaan-Nya - Tak peduli apa yang telah kita lakukan di masa lalu. Sama seperti iDa lakukan dengan anak-anak kecil dalam injil hari ini membaca, dia ingin memeluk kita dan memberikan kita berkat-Nya (Markus 10: 16).

DOA:
"Yesus, tuangkan rahmat-Mu pada setiap keluarga yang telah melalui perceraian. Sembuhkanlah mereka, dan pulihkan harapan mereka. Biarlah cinta kasih Engkau mengalir melalui kita sehingga boleh menjadi saksi kamu.







JOHN CHONG HOON LUNG

0 ulasan:

Catat Ulasan